2011-12-13, Lucia

Idag är det lucia. När jag var liten var lucia alltid en höjdpunkt. Man fick ha glitter i håret och hålla ett ljus i handen. Sen var det sång och fika. Jag sjöng med min kör i kyrkan trots att jag inte tror på Gud men bara för att det var kul. Och fint. Man blev ledsen för att lucia var över men glad för att man var en dag närmare julafton.

Är det nu man firar vuxenlucia? Jag har stressat exakt hela dagen, varit på skolan, gått till gymmet i spöregn efteråt, sedan åkt hem och pluggat och haft ångest. Nu är lucia slut. Julkänslan är så långt bort att det känns som oktober snarare än december.

Fasen vad skönt det vore att få vara barn runt jul, äntligen få jullov. Jag vill handla julklappar för att det är mysigt och inte för att jag måste. Dricka glögg och äta lussebullar. Lyssna på julmusik för att jag vill och inte för att det går på repeat på jobbet. Göra snöänglar, äta praliner och kolla på julkalendern. Jag vill vara ute i snö istället för regn och räkna ner varje dag som återstår till jul, inte till tentan.



Kommentarer

Hur man skriver en kommentar till inlägget:

Vem du är:
Kom ihåg mig?

Din hemsida/bloggadress:


Dina ord:

Trackback
RSS 2.0