Framtiden?

Har varit på arbetsförmedlingen idag, som vanligt. Hade förutom det vanliga tisdags-mötet ett möte med arbetspsykologen, verkligen super! Han skulle hjälpa mig att komma fram till vad jag passar till för yrken, mina styrkor / svagheter m.m. och vad han tycker att jag borde plugga till. Väldigt givande måste jag säga! Detta möte var mest för att vi skulle lära känna varandra lite antar jag, han ville prata lite med mig om framtidsplaner, vem jag är som person, och bara få en egen uppfattning om mig och vilken sorts person jag är.



Kändes faktiskt rätt bra att få beröm från honom. Förutom att han bannade mig för att inte ha sökt skola nu när det är lågkonjuktur och att jag "slösar bort mitt intellekt" på "skitjobb" på Gennys m.m, så sa han att han direkt trodde ett par yrken som skulle passa mig utifrån vårat lilla "möte".

Jag ska tydligen jobba med människor, vilket jag håller med om, skulle aldrig klara av att sitta på ett kontor i min ensamhet och aldrig träffa någon annan i princip.

Iallafall, yrkena han kände att jag skulle passa till enligt min personlighet och mina betyg, var alla typer av psykologer, terapeut, något inom personal eller läkare.



WHAT? Läkare? tänkte jag då. Men faktiskt har tanken slagit mig ibland att det vore ganska intressant att gå läkarlinjen. Dock vet jag inte om jag är såpass intresserad för att plugga upp mina ämnen. Kemi liksom...Självmord.

Psykolog låter lite intressant, men utbildningen är på 5 år. Läkarlinjen är på 4 år. Bahhhhh..
Måste man plugga så länge? Finns det inga jobb där man pluggar typ 1 år och ändå får ett schysst jobb med bra lön?

Har iallafall fått hem ett test där man får fram en "personlig kod" beroende på hur man svarar, och den koden matchar man sen mot jobb som har samma kod. Lite invecklat, men verkar bra! Så efter Egypten får jag se vilka jobb som passar mig utifrån vad jag själv tycker jag är duktig på.

Varför är det så svåååårt. Var så mycket lättare när man gick gymnasiet, då man blev tillsagd vart man skulle gå, vilka sidor man skulle läsa och det svåraste valet var om man skulle äta lunch på skolan eller inte. Suck.

Kommentarer

Hur man skriver en kommentar till inlägget:

Vem du är:
Kom ihåg mig?

Din hemsida/bloggadress:


Dina ord:

Trackback
RSS 2.0